Käytännön vinkkejä ja muistutuksia elintapamuutoksien tekemisessä

  1. Etene pienin askelin. Tee yksi pieni muutos, jota voit jatkaa loppuelämän. Kun muutos tapahtuu automaattisesti, sen kummemmin miettimättä, tee toinen.
  2. Tee mahdollisimman konkreettisia päätöksiä. Hyvä muutostavoite ei ole esim. ”vähennän sokerin syöntiä”. Hyvä muutostavoite on ”syön päiväkahvilla pullan asemesta leivän tai viilin ja marjoja”.
  3. Älä kiellä itseltäsi mitään. Päätös lopettaa kokonaan esim. karkin syönti todennäköisemmin ei onnistu. Sen sijaan voit päättää, että vähennän karkkien määrää (esim. ostan vain 100 g karkkia kerralla, kun aiemmin ostin 350 g pussin) tai ostan karkkia harvemmin (esim. ostan vain kerran viikossa).
  4. Tee hyvistä toiminnoista mahdollisimman helppoja ja omaan arkeen sopivia. Jos tiedät, että olet laiska välipalaeväiden kuljettaja tai salaatintekijä, mieti muita keinoja, esim. osta valmissalaatteja, käytä reilummin marjoja ja hedelmiä, vie kerralla koko viikon välipalat töihin jne.
  5. Et ole epäonnistuja, vaikka välillä palaat entisiin tapoihisi. Suklaalevyn loputtua seuraava päivä tai viikko on taas uusi avoin kortti, jolloin muistutat itsellesi, mitä hyvää elintapamuutoksesta sinulle seuraa. Älä rankaise itseäsi mitenkään, älä varsinkaan paastopäivillä tai hyperliikuntapäivillä.
  6. Muista, että syömisen ja liikkumisen tulee tuottaa iloa. Jos teet tai syöt hampaat irvessä, et todennäköisesti jaksa kauan.
  7. Hyödynnä tukiverkostojasi. Naapuri, perheenjäsen, työkaveri tai ystävä on mielellään lähtemässä kanssasi iltakävelylle.
  8. Jo ennen muutoksen tekemistä on hyvä miettiä muutoksen toteuttamisen esteitä ja käytännön tilanteita, joihin törmäät sekä keksiä niihin ratkaisuja. Esim. mitä teet, kun lempisuklaarasiaasi myydään allennuksella, tai kun ulkona on jo toista viikkoa pakkasta tai liukasta?