Huolivartti

Erilaiset huolet ja ongelmat voivat häiritä unta. Maksamattomat laskut, töissä tapahtuneet asiat tai pelko huomisesta selviytymisestä voivat pyöriä illalla ja yöllä mielessä vaikeuttaen nukahtamista tai aiheuttaen heräilyä. Jotta huolet ja ongelmat eivät vaikuttaisi uneen, olisi hyvä käsitellä niitä päivällä tai alkuillasta. Huolivartti rauhoittaa mieltä ja unta.

Toimi seuraavasti:

  • istahda pöydän ääreen alkuillasta
  • varaa käyttöösi paperia (mielellään vihko) ja kynä
  • kirjaa vaikka ranskalaisin viivoin, mitä päässä pyörii (muistin päällä olevat asiat, huolet, haasteet) = vihkosta tulee ulkoinen kovalevy
  • katso listaa ja arvioi, voitko vaikuttaa kyseiseen asiaan (merkitse rastilla)
  • jos voit vaikuttaa, kirjaa ylös, mihin ryhdyt ensiksi asian suhteen (mistä etsit tietoa, keneen otat yhteyttä jne.) = first step & asian järkiperäinen käsittely
  • jos huolet tulevat mieleesi yöllä, muistuta itseäsi, että olet niitä jo käsitellyt
  • jos uusia huolia tai ongelmia tulee mieleesi yöllä, kirjaa ne ylös ja käsittele seuraavana päivän